Monday, May 25, 2009

Maruah Agama Yang Dijulang

Kisah berlaku pada satu masa yang lampau, di sebuah negara Arab. Maka disebut di dalam sebuah kitab sirah, pada suatu petang yang biasa, seorang gadis Islam sedang berjalan berseorangan di sebuah kampung. Dia kemudiannya melintasi sekumpulan anak muda lelaki yang bukan beragama Islam, yang sedang duduk berkumpul di tepi jalan tersebut.

Tiba-tiba, datanglah akal jahat terhadap gadis tersebut di benak kepala salah seorang daripada kumpulan anak muda itu. Dia berhajat untuk mengganggunya. Lalu pemuda ini bangun, berjalan ke arah gadis tersebut. Tanpa sebab, tanpa isyarat, dia terus menolak gadis itu.

Dek lemah seorang perempuan, tolakan tersebut menyebabkan gadis ini tersungkur, jatuh tertiarap di atas jalan, hingga tersingkap kainnya ke paras betis. Pemuda yang menolak itu tadi ketawa berdekah-dekah, sambil diikuti jua kawan-kawannya yang lain kerana berjaya memalukan gadis itu. Mereka gembira berjaya memalukan seorang gadis Islam.

Cepat-cepat gadis malang itu membetulkan semula kainnya, menutup auratnya yang terbuka tadi. Lalu dia bangun, berdiri semula mengadap kumupulan pemuda tersebut yang masih dengan hilaian ketawa mereka. Gadis ini menjerit sekuat hatinya meminta tolong.

Diriwayatkan, maka terdengarlah seorang anak muda Islam akan jeritan tersebut. Tanpa berfikir panjang, dia terus melompat ke arah kumpulan pemuda tersebut dengan tujuan ingin membela gadis yang dimalukan itu. Malangnya, dia yang keseorangan menentang, telah tertewas. Dia mati terbunuh.

Seorang tua melihat keseluruhan kejadian tersebut. Dia bertekad untuk melaporkan peristiwa ini kepada Khalifah, yang tinggal beribu-ribu batu jauhnya. Dengan segala kesusahan, akhirnya dia sampai juga kepada Khalifah dan terus menceritakan kejadian ini.

Sebaik sahaja mendengar cerita ini, Khalifah bingkas berdiri. Mukanya merah padam menahan marah. Badannya menggeletar. Istana menjadi hening seketika. Dengan suara yang lantang, Khalifah bertempik, " Mana mungkin maruah Islam dijatuhkan. Mana mungkin maruah Islam dipermainkan!".

Lalu beliau mengerah askarnya ke kampung tersebut demi menebus semula maruah agama Islam. Dipendekkan cerita, kumpulan pemuda yang bersalah itu dapat dihukum.

Moral cerita ini ialah - lihatlah bagaimana kuatnya keadaan orang Islam ketika itu, sehinggakan sebarang usaha menjatuhkan maruah Islam, walaupun hanya melibatkan aurat seorang gadis Islam, pasti akan dipertahankan habis-habisan.

Hebat kan?

Renung2kan lah kembali, adakah kita pada hari ini menjaga maruah agama yang dijanjikan syurga oleh ALLAH SWT ini sebaiknya? tepuk dada, tanya iman...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails